Cu mobra prin anii 90, scuter in 2021
Cu mobra prin anii 90, scuter in 2021

Călătoria a început cu o motoretă, Mobra 50 Super, o românească foarte bună la timpul ei, însă vremurile s-au schimbat si am ajuns la scuter.

Fiecare dintre noi are o pasiune în care investește mai mult sau mai puțin, dar, în același timp, totul începe de undeva. În cazul meu pot spune că a început de la o vârstă fragedă, eram prea mic ca să înțeleg că piesele dezmembrate din mobra unchiului, nu sunt jucării.
În rândurile de mai jos veți afla cum am ajuns să merg pe două roți și ce greșeli am făcut după achiziția primului meu motor.

In acest articol

Prima interacțiune a fost prin ’94, aveam doar 8 ani. Toată acțiunea s-a petrecut pe un teren viran, folosit de localnici ca teren de fotbal, într-un sat din jud. Gorj. Știam cum stă treaba cu echilibrul pe două roți, mergeam deja cu bicicleta. Fiind mic de înălțime, nu ajungeam la schimbătorul de viteze, dar am băgat-o in prima treaptă si am reușit sa o controlez din ambreiaj si accelerație. Am mers puțin, dar a fost suficient cât să se instaleze “microbul”.

mobra 50
sursa: mobra.ro

Au trecut mulți ani de atunci până m-am hotărât să devin posesor de motocicletă. Prin 2014 am făcut primul pas, împreună cu un prieten cu dorințe similare, ne-am înscris la o școală moto. Procedura de înscriere a fost simplă, pentru a ajunge în poligon a trebuit să parcurgem partea teoretică de legislație, 2 săptămâni.

La prima ședință în poligon, am încălecat pe un Suzuki GN 250, o motocicletă mică și ușoară, ideală pentru prima lecție. Restul ședințelor le-am terminat pe Kawasaki ER6N.

Suzuki GN250
Suzuki GN250 | wikipedia
moto Kawasaki ER6N
Kawasaki ER6N (2007)

Entuziasmul primei ședințe a dispărut repede, am prins un sezon ploios, au fost reprogramări peste reprogramări. Cele 10 ore de școală (6 în poligon și 4 în trafic) s-au întins pe 2 luni.

Cu orele de școală în sfârșit terminate, eram liber să trec la următoarea etapă și anume, înscrierea la examenul teoretic de la poliție (DRPCIV). Sau mai bine zis, să dau sala. Acolo era o nebunie totală, sute de oameni așteptând la cozi interminabile. După vreo 2 ore ajung la ghișeu, îi dau actele polițistului și îl aud șoptindu-i colegului său, hai că mai avem un motociclist azi. În mintea mea se contura si mai tare gândul că eram văzut ca un donator, știți voi de care!

permis conducere cat a

Pe la începutul lunii august 2014, entuziasmul era din nou la cote ridicate. Trecusem cu bine de examene, iar în scurt timp aveam permisul în mână și puteam să mă gândesc liniștit la viitoarea motocicletă. Știam că am nevoie de una mai docilă, dar nu știam unde se termină limita începătorului și unde începe nenorocirea.

După o lună de căutări, am văzut un anunț cu un Ducati Monster la un preț de nerefuzat, motor de 620cc, V-twin cu 60 de cai putere, se potrivea perfect cu ce urmăream.

moto Ducati monster 620
Ducati Monster 620 ie (2003)

A fost dragoste la prima vedere, arăta impecabil, sunetul de la cele două finale LeoVince din titan era demențial, dar… exista un „dar”, de ce atât de ieftin?. Proprietarul mi-a zis că, un bun prieten era în stare gravă la spital din cauza unui accident de motocicletă, ce se petrecuse la ultima lor plimbare. După nefericitul eveniment, soția i-a scris anunțul de vânzare pe olx. Timp de câteva secunde am avut un sentiment dulce-amărui.

Mi-a plăcut atât de mult Ducati-ul, încât l-am răscumpărat după un timp. Cum așa? După 2 ani de mers pe doua roti, m-am gândit că este timpul să trec la o clasă superioară. Rămâneam prea mult în urmă când ieșeam cu anturajul de rideri cu “vitezane”.

Eram în pauza de masă și la o simplă conversație nevinovată între colegii de serviciu, mi-am exprimat dorința de a-l vinde. Fără să știu, cumpărătorul era la masă cu mine, sau mai bine zis, cumpărătoarea. O colegă care nu știa până atunci că va fi motociclistă, dar căreia îi plăcea felul în care vorbeam despre plimbările mele pe două roți, îmi zice că îl vrea.

 Pe moment nu am crezut-o, nu avea permis pentru categoria respectivă, dar la scurt timp a virat banii. Treaba devenise serioasă!
După ce a luat permisul, nu a ratat nicio întrunire moto. Pasiunea pentru motociclism ii devenise un stil de viată. Chiar a marcat momentul cu un tatuaj unic.

Însă, după două sezoane, a plecat din țară pe termen nedeterminat și l-a pus la vânzare. A ajuns tot la mine, dar de data asta nu prea mult timp, și-a găsit un nou proprietar în doar câteva luni. Tot un coleg de la multinaționala unde lucram la acea vreme, nu ne cunoșteam, dar am ajuns să facem drumeții împreună

Ducati Monster 796 620ie
Ducati Monster 796 & Monster 620 ie (Parcul Natural Bucegi)

În paralel, aveam un Ducati Monster 796, 803cc, V-twin, 90 de cai putere, o jucărie ușoară, cuplu mare.

moto Ducati monster 796
Ducati Monster 796 (2010)
După un timp m-am mutat în Cluj-Napoca, unde găsisem un job disponibil la un dealer de motociclete. Aici am avut ocazia să testez multe modele de motociclete ce se vând pe piața noastră. Pentru deplasările prin oraș și împrejurimi, foloseam un scuter Aprilia Scarabeo de 250 cc.
Eram împotriva scuterelor, consideram ca sunt bune doar pentru deplasări scurte. După câteva săptămâni de scutereală mi-am schimbat părerea, nu-mi mai zbura gândul la motociclete. Cu doar 22 de cai, eram foarte mulțumit. Fără schimbat de viteze, mult spațiu de depozitare si consum cât o brichetă. Prinde viteza de mers pe autostradă, dar cel mai bine se simte in oraș. Am făcut si călătorii de 500 Km cu o singură oprire de alimentare, fără probleme si mai ales, fără dureri de spate.
scuter Aprilia Scarabeo 250
Aprilia Scarabeo 250 (2007)

Nu am stat mult la Cluj, soarta a decis că trebuie să revin în București. Colaborarea cu firma respectivă se încheiase, dar am păstrat scuterul, am zis că merg pe el până îmi găsesc un motor.

Aprilia Scarabeo 250 bagaje
Aprilia Scarabeo 250 (2007)

După aproape 3 ani, încă îl folosesc. La momentul postării acestui articol, are aproape 70.000 km, din care 80% sunt făcuți de mine prin oraș și câteva drumuri mai lungi, București – Cluj, București – Vama Veche. Încă nu am găsit motive suficiente pentru a-l vinde.

Aprilia Scarabeo 250 Colibita
Aprilia Scarabeo 250 (Colibita)
Aprilia Scarabeo 250 cumparaturi
Aprilia Scarabeo 250 (2007)
Aprilia Scarabeo 250 Polus Mall Cluj Napoca
Aprilia Scarabeo 250 (2007)
Scuter Aprilia Scarabeo 250
Aprilia Scarabeo 250 (Lacul Fundeni)
 Mersul pe două roți înseamnă si riscuri, o greșeală mică te poate costa scump. În 7 ani de motociclism, am avut 4 accidente minore, toate din vina mea, si toate petrecute în primul sezon de condus.
Au fost greșeli de începător în combinație cu anvelopele vechi de peste 7 ani. Elasticitatea le părăsise de mult și alunecau foarte tare pe asfalt când strângeam maneta de frână prea tare.
Primul accident a fost într-o intersecție, nu am fost atent la semnele de circulatie. O mașina venea destul de tare spre mine, avea prioritate, m-am speriat, am frânat mai energic si am pierdut controlul asupra roții din față. In următoarea secundă salutam asfaltul de aproape. Daune: eu ok fizic, dar motorul avea ghidonul strâmb și rezervorul metalic deformat. Nu am reparat rezervorul, deși era dureros sa-l văd așa, asta ca să-mi amintesc de consecințele unui accident.
intersectie reguli circulatie
Al 2-lea accident a fost asemănător, dar mai prostesc, opream la un semafor pe Bd. Iuliu Maniu din București, cu viteză mică, aproape de oprire completă, am ciupit mai tare frâna față, roata s-a blocat și a alunecat in lateral, iar am vazut cum arată asfaltul de aprope. A fost rezultatul unui asfalt lucios cu un cauciuc îmbătrânit. Pagube: eu ok, echipamentul un pic zgâriat pe la un cot și motorul avea o scăriță de pe spate ruptă.
Accidentele 3 și 4 puteau fi mai grave!
Numărul 3 a fost la coborârea din Poiana Brașov spre oraș, pe serpentine. Am făcut așa numitul “Target Fixation“, virajul era la stânga, dar eu mă uitam în față la un semn de circulație și acolo m-am dus. Reușisem să încetinesc, de data asta aveam cauciucuri noi, dar tot am ieșit 3-4 metri pe iarba de lângă asfalt. Daune: eu ok, dar motorul avea schimbătorul de viteze rupt și blocat în treapta 2. Tot cu treapta asta am plecat spre București aproape 200 km. Mergeam cu 60-70 km/h cu pauze mari la fiecare 30-40 km, motorul răcit cu aer se încălzea destul de tare. Au fost câteva ore de chin, dar bine că a fost doar atât.
Ultimul accident din listă, a fost mai spectaculos, am alunecat pe sinele de tramvai.
Într-o seară cu ploaie torențială, mă întorceam de la muncă, pe un drum cunoscut destul de bine. Intenționam să fac un viraj la dreapta, peste șine, însă motocicleta nu a reușit să treacă, eu da! Am fost aruncat câțiva metri pe asfaltul plin de bălti. În ciuda spectacolului, motorul a fost bine, nu a suferit avarii majore, doar zgârieturi. Eu am avut câteva vânătăi de la aterizare, casca frecată bine de asfalt, restul echipamentului a fost ok, fără semne vizibile pentru că aveam un combinezon de ploaie.
Casca_moto_suomy_apex
Suomy Apex (dupa accident)
După toate evenimentele păguboase, mi-am făcut o regulă de aur, schimb orice cauciuc mai vechi de 2 ani. Este păcat să dai câteva mii de euro pe o motocicletă și să nu faci o investitie minimă in siguranța ta.
In ceea ce privește călătoria de la Mobra la scuter, recomand mersul pe scuter in oraș.
Avantajele identificate de mine până acum la scuterul din dotare:
 
  • revizia – schimb de ulei, filtru de ulei si filtru de aer, doar 100 lei
  • fără kit de lanț, spray-uri de curățare si lubrifiere
  • fără schimbător de viteze
  • spațiu de depozitare
  • consum până în 3%  (~ 330 km cu un plin, 10 litri)
  •  ușor de manevrat, are centrul de greutate jos
 
Știu, știu… este frumos pe motor, arată mai bine, la drum lung este o plăcere „să bagi mâna in gaz”, atrage privirile tuturor, este mai sexy… dar nu strică să ai ca „accesoriu” lângă el, un scuter!
În încheiere, las mai jos o listă cu link-uri utile, mi-ar fi plăcut să o am si eu când eram la început.
Asfalt uscat!

Dealeri și service-uri moto

Magazine de piese și echipamente moto

Informatii din lumea moto

Școli moto din Romania

Alexandria

Arad

București

Brașov

Bacău

Cluj-Napoca

Constanța

Craiova

Foscani

Galați

Iași

Oradea

Târgoviște

Timișoara

Zalău

Site-ul 2vorbe.ro este susținut de cititori. Atunci când cumpărați prin intermediul link-urilor de pe site-ul nostru, este posibil să câștigăm un comision de afiliere. Mulțumim